Millaisesta elintarvikkeesta kuluttaja maksaa enemmän? Mitä ovat suomalaisen ruoan valtit? Muun muassa näihin suomalaista elintarviketuottajaa kiinnostaviin kysymyksiin etsii vastauksia uusi, yhdeksään maahan perustettu tiedonkeruuagenttien verkosto.
Suomalaiselta elintarvikevienniltä odotetaan kasvua, mutta mitä kansainvälisille markkinoille kannattaa tarjota, jotta kysyntä ja tarjonta kohtaavat?
Näkökulmia aiheeseen tarjoaa suomalaisten elintarviketuottajien silmiksi ja korviksi yhdeksään eri Euroopan ja Aasian maahan perustettu tiedonkeruuagenttien verkosto. Verkoston on perustanut ”Kiertotaloudesta lisää kilpailukykyä elintarvikevientiin (KIKE)” -hanke.
—Keräämme ketterästi tietoa elintarvikealan trendeistä eri maissa. Markkinalähtöistä inspiraatiota tarvitaan, kun viljelijät ja elintarvikevalmistajat kehittävät tuotteita ulkomaisiin myyntikanaviin. Näkökulmamme on seurata erityisesti, millaisille ilmastoviisaille tuotteille on kysyntää, sanoo hanketta hallinnoivan Fennopromo Oy:n Eeva-Liisa Lilja.
Valokeilassa vastuulliset tuotteet
Vaikka suomalaisyritys ei vielä tekisikään kansainvälistä kauppaa, markkinauutiset voivat synnyttää ideoita vientimahdollisuuksista, Lilja sanoo.
—Tilanne on juuri nyt erittäin haasteellinen lähes kaikilla elintarviketuottajilla, ja markkinatilanteen peilaaminen on varautumista tulevaisuuteen. Seuranta antaa meille tuntosarvia siihen, miten maailma ympärillämme kehittyy.
Suomalaisilla tuotteilla on puhtaan ja vastuullisesti tuotetun elintarvikkeen maine, Lilja sanoo. Siksi myös markkinaseuranta keskittyy vastuullisuutta korostaviin tuotteisiin.
Tietoa etenkin suomalaista pientuottajaa varten
Seurannassa arvioidaan esimerkiksi, millaisia ilmastoviisaita tuoteinnovaatioita markkinoilla jo on. Tai mitä erottumisen mahdollisuuksia ja niche-markkinoita suomalaisille tuotteille voi löytää. Tiedon avulla yritys voi parantaa kilpailukykyään ja kehittää tuotetarjoomaansa.
—Tietoa kerätään myös esimerkiksi siitä näkökulmasta, millaisia pienille tuotemäärille sopivia, uusia jakelutieratkaisuja on olemassa kuluttajakysynnän muutosten myötä. Tämä tieto on relevanttia pientuottajille.
Tule kuulemaan KIKE Markkinakatsauksia
- KIKE Markkinakatsauksia toteutetaan Zoomissa 20.4., 8.6., 14.9. ja 15.11.2023.
- Tarjolla on tuoretta markkinatietoa maailmalta viennin tärkeimmistä kohdemaista.
- Osallistuminen on maksutonta.
- Ulkomaiselle tiedonkeruuverkostolle voi ehdottaa tiedonkeruun aiheita info@ki-ke.fi
- Tiedonkerääjäagentit toimivat seuraavissa maissa: Saksa, Ruotsi, Tanska, Hollanti, Italia, Iso-Britannia, Yhdistyneet arabiemiirikunnat, Etelä-Korea, Japani.
Tule myös seuraamaan hankkeen tiedotusta LinkedInissä ja
Kiertotaloudesta lisää kilpailukykyä elintarvikevientiin (KIKE) -valtakunnallinen tiedonvälityshanke
Aika: 30.6.2024 asti
Kiertotaloudesta lisää kilpailukykyä elintarvikevientiin (KIKE) on valtakunnallinen tiedonvälityshanke 1.1.2022 – 30.6.2024, joka välittää elintarvikealan yrityksille uusinta tietoa bio- ja kiertotalousalan osaamisesta ja kestävän kehityksen mukaisten tuotteiden kansainvälisestä kysynnästä, sekä tarjoaa yrityksille mahdollisuuden yhdessä soveltaa tätä tietoa ilmastoviisaiden vientituotteiden tuotekehityksessä. Lisäksi hanke tarjoaa opastusta ympäristöystävällisten tuotteiden kansainväliseen markkinointiin. Toiminnallaan KIKE-hanke auttaa elintarviketeollisuutta saavuttamaan uutta kilpailukykyä bio- ja kiertotaloudesta ja edistää elintarvikevientiä. Lisätiedot: www.ki-ke.fi.
Toteuttaja: Fennopromo Oy yhdessä ruoka- ja ympäristöalan yhteistyöverkoston kanssa.
Rahoittaja: Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelma.
Lisätietoa: www.ki-ke.fi
Teksti: Simana Oy