Voisiko suomalainen marja-ala ottaa mallia Pohjois-Italiasta? Siellä paikallinen viiniala nosti vastuullisuuden kaiken keskiöön ja kehitti verkkopalvelu Vinràn. Portaali kokoaa yhteen tietoa ja toimijoita läpi arvoketjun, palvellen myös kuluttajia.
Veneton alue Pohjois-Italiassa on perinteistä viininviljelyseutua, jossa vaalitaan perinteitä mutta katsotaan vahvasti myös tulevaisuuteen. Vastuullisuus nähdään alalla yhä keskeisempänä ja tärkeänä kehityskohteena. Maakuntarahoitteinen Vinrà-hanke toteutti viinin arvoketjulle viestintäkanavan kertomaan vastuullisista viineistä.
- Vastaavanlaisen hankkeen voisi monistaa myös suomalaiselle marja-alalle. Kuka tahansa arvoketjun toimijoista voi toimia aloitteen tekijänä. Italiassa idean takana on ympäristötekniikan ja sertifioinnin konsulttitoimisto, kertoo kansainvälisen viennin asiantuntija, Finnica Consultingin Jenni Mäkipää.
Vinrà edistää vastuullista toimintatapaa tarjoamalla viininvalmistajille tietoa esimerkiksi hiilijalanjäljen laskennasta ja eri sertifikaateista. Portaali myös esittelee näyttävästi vastuullisuuskriteerit täyttäviä viinitiloja. Kaikki hyötyvät, kun vastuullisuus toimialalla saa enemmän näkyvyyttä ja tietoisuus kasvaa läpi arvoketjun.
Vihreän viinilasin inspiroivaa vastuullisuutta
Jenni Mäkipään mukaan vastuullisuus on italialaisella viinialalla vahvasti nouseva teema.
- Uskon, että ilmastotietoisuuden lisäksi myös korona-ajalla on ollut vaikutusta elämän arvoihin ja valintoihin. Luotettavia tuottajia ja myyntikanavia arvostetaan.
Tietoa vastuullisuudesta tarjoillaan lasillinen kerrallaan myös portaalin Calice verde – vihreä lasi -blogissa.
- Aiheina ovat olleet esimerkiksi kiertotalous ja viinintuotannon sivuvirrat. Viinin tuotannon ylijäämästähän voidaan valmistaa perinteisesti tislattua alkoholia, kuten grappaa. Yksi uusi innovaatio on rypäleiden puristemassan hyödyntäminen tekonahkatuotteissa, kertoo Mäkipää.
Marjojemme arvo esiin
Viinien ja kotimaisten marjojen arvoketjut ovat keskenään melko samanlaisia. Toimijat ovat usein perheyrityksiä, tuotanto on kausipainottunutta ja sato vaihtelee säiden mukaan.
Marja-ala on biotaloutta parhaimmillaan. Siinä on vain vähän ulkopuolisia tuotantopanoksia, tuotteet ovat luonnosta lähtöisin.
- Kotimaisten marjojen vastuullinen arvoketju voisi olla arvonluonnin ja markkinoinnin kärki myös meillä, sanoo Eeva-Liisa Lilja Fennopromo Oy:stä, joka hallinnoi Kiertotaloudesta lisää kilpailukykyä elintarvikevientiin -hanketta.
Yhteinen viestintäkanava voisikin myös meillä kirittää jalostusketjua ja sparrata alan yrityksiä yhä vastuullisempiin toimintatapoihin.
Jenni Mäkipää muistuttaa vastuullisuuden lisäksi pitämään esillä muitakin suomalaisten marjojen valtteja.
- Milanon kaltaisesta suurkaupungista katsottuna suomalaiset marjat kasvavat todella puhtaassa ilmassa ja ympäristössä, hän muistuttaa.
FAKTA:
Vinrá: Vastuullisuustietoisuutta viinialan arvoketjussa
- Syntyi ympäristötekniikan yrityksen Desam Ingegneria e Ambiante Srl:n hankkeesta. Mukana ovat myös vastuullisten viinien tuottajaverkosto (Rete Vini Sostenibili) ja Padovan yliopisto.
Portaalin lisäksi myös blogi, verkkokauppa ja somekanavat
Kiertotaloudesta lisää kilpailukykyä elintarvikevientiin (KIKE) on valtakunnallinen tiedonvälityshanke 1.1.2022 – 30.6.2024, joka välittää elintarvikealan yrityksille uusinta tietoa bio- ja kiertotalousalan osaamisesta ja kestävän kehityksen mukaisten tuotteiden kansainvälisestä kysynnästä käytettäväksi ilmastoviisaiden vientituotteiden tuotekehityksessä. Toteuttajana toimii Fennopromo Oy yhdessä ruoka- ja ympäristöalan yhteistyöverkoston kanssa. Rahoittaja: Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelma. Lue lisää hankkeesta www.ki-ke.fi , LinkedInissä ja Facebookissa.
TEKSTI: Cordial Communications Oy