Suomalaisuus ja onnellisuus purevat Saksassa

Picture of KIKE-Uutiset

KIKE-Uutiset

Saksan markkinoille on useita matalan kynnyksen pääsymahdollisuuksia pienille ja alkaville vientiyrityksille. Monessa yrityksessä on suomalaisia yhteyshenkilöitä, joten mukaantulo on helppoa.

“Suomi on saanut nostetta onnellisten ihmisten maana, jossa on puhtaita ja korkealaatuisia
tuotteita. Tätä kannattaa hyödyntää,” sanoo vuosia maassa toiminut Arja Eisenblätter.

Myös esimerkiksi yhteistyö ystävyyskaupunkien kanssa voisi olla ikään kuin takaovi
markkinaan. Verkostothan ovat jo osin valmiina.

Eisenblätter listaa neljä markkinointikanavaa, joita pienempien yritysten kannattaisi harkita.
Monessa yrityksessä on suomalaisia tai esimerkiksi ruotsalaisia omistajia, jotka ottavat
mielellään suomalaistuotteita portfolioonsa.

Pienet vähittäiskaupat ja erikoistukut

Andersson – Import GmbH (andersson-import.de) on tukkukauppa, joka tarjoaa
elintarvikkeita vähittäiskauppoihin, ravintola-alalle sekä tapahtumiin.

MyEnso-yrityksellä (myenso.de) on verkkokauppa ja TanteEnso-kyläkauppoja ”Taste of
Scandinavia”-tunnuksella. Kenties “Taste of Finland” voisi olla seuraava hittituoteryhmä,
johon useampi suomalainen elintarvikealan yritys voisi tarjota tuotteitaan yhdessä?

Little Finland (littlefinland.de) on suomalaistaustainen konsepti, jolla on niin myymälä,
verkkokauppa kuin kahvilakin. Yhteydet hoituvat suomeksi, joten omia tuotteita on helppo
saada markkinatestaukseen.

Joulutorit

Suomalaistuotteita joulutoreille tuo kainuulaistaustainen perheyritys Kalevala Spirit
(kalevalaspirit.de), jolla on joulutorikokemusta Saksasta yli 20 vuotta. Verkkokauppa on
nimeltään northings.de.

Saksan joulutoreille voisi suomalaistuotteiden osastoja rakentaa yhdessä esimerkiksi Little
Finland -tiimin kanssa. Joulutorien suosio säilyy herkkujen hankintakanavana Saksassa
vuodesta toiseen.

Erikoismessut

Pienemmillä messuilla verkostoituminen on suuria messuja helpompaa. Bio Messen
(biomessen.info) -tapahtumia on useita eri puolilla Saksaa.

Esimerkiksi Genuss Gipfel (genussgipfe.eu) -messuilla vierailee ammattilaisia
herkkukauppa-, catering- ja hotellialoilta.

Spesiaalituotteisiin erikoistuneet verkkokaupat

Myeatnordic (myeatnordic.com) on kiinnostunut innovatiivisista tuotteista. Nordic Whispers
(nordic-whispers.ch), sveitsiläinen verkkokauppa etsii valikoimiinsa pienten yritysten
laatutuotteita. Finnart (finnart.ch) on kivijalkakauppa ja verkkokauppa.

Apua oman markkinakanavan löytämiseksi kannattaa pyytää KIKE-hankkeen ulkomaisessa
verkostossa mukana olevilta viennin ammattilaisilta. Heillä on usein vuosien kokemus
omasta asemamaastaan, sen markkinatilanteesta, säädöksistä ja trendeistä.


Teksti: Leena Filpus, Kubo Oy / KIKE-hanke

Kiertotaloudesta lisää kilpailukykyä elintarvikevientiin (KIKE) on valtakunnallinen
tiedonvälityshanke 1.1.2022 – 30.6.2024, joka välittää elintarvikealan yrityksille uusinta tietoa bio- ja
kiertotalousalan osaamisesta ja kestävän kehityksen mukaisten tuotteiden kansainvälisestä
kysynnästä käytettäväksi ilmastoviisaiden vientituotteiden tuotekehityksessä. Toteuttajana toimii
Fennopromo Oy yhdessä ruoka- ja ympäristöalan yhteistyöverkoston kanssa. Rahoittaja: Manner-
Suomen maaseudun kehittämisohjelma. Lue lisää hankkeesta www.ki-ke.fi , LinkedInissä ja
Facebookissa.

Jaa artikkeli somessa