Kuinka ruoantuotannon arvonlisäpotentiaali muutetaan vientieuroiksi?

Picture of KIKE-Uutiset

KIKE-Uutiset

Suomalaisen ruoka-alan arvonlisää voidaan merkittävästi kasvattaa nykyisestä. Mutta kuinka potentiaali muutetaan kansainvälisiltä markkinoilta tulevaksi kassavirraksi?

Luonnonvarakeskus Luken tekemän selvityksen mukaan ruoka-alan jalostusarvoa voitaisiin
kasvattaa jopa 40 prosentilla nykytasosta vuoteen 2035 mennessä. Arvonlisän
kasvumahdollisuuksia liittyy erityisesti ilmastoviisaisiin kasviproteiineihin, kauraan ja
solumaatalouteen. Voimme jopa yltää kokoamme suuremmaksi ilmastoystävällisten
tuotteiden valmistajamaaksi.

Elintarviketeollisuusliiton uudessa TKI Tiekartassa visioidaan, että vuonna 2030 Suomi on
tuotekehitys- ja investointipanostustensa ja taitavan kaupallistamisen ansiosta älykkään,
taloudellisesti ja ympäristöllisesti kestävän elintarviketuotannon kärjessä Euroopassa.

Mutta kuinka tuo asema on maailman markkinoilta saavutettavissa? Arvonlisä on vain
potentiaalia siihen saakka, kunnes asiakkaat tekevät ostopäätöksen.

Vientiyrityksiltä tarvitaan kykyä tuottaa sellaisia korkean jalostusarvon tuotteita, joille löytyy
kysyntää kansainvälisillä markkinoilla. Tuotteiden pitää tarjota sellaisia hyötyjä, että
asiakkaat haluavat maksaa niistä enemmän.

Mitä uusia keinoja on löydettävissä asiakashyödyn lisäämiseen?

Vientituotteista kannattaa muodostaa tuotekonsepteja yksittäin myytävien tuotteiden sijaan.
Asiakkaalle on enemmän lisäarvoa tuottavaa, jos hän pääsee tutustumaan vaikkapa
kokonaiseen kaurapohjaiseen, hyvinvointia edistävään ruokavalioon ja sen toinen toisiaan
tukeviin tuotteisiin, kuin hankkia yksittäisiä aamiaismuroja.

Suomalaiset ovat hyviä kaikessa, missä tarvitaan kustannustehokasta tuotantoprosessia,
korkeaa tuoteturvallisuutta ja kykyä nostaa pohjoisen luonnon maut esille uniikilla tavalla.
Suurta lisähyötyä sekä valmistajille, että asiakkaille voi tuottaa esimerkiksi korkeamman
hintaluokan premium private label -tuotteiden valmistus ulkomaisille bränditaloille tai
tuotteiden tarjoaminen ruokapalvelusektorille, laadukkaisiin kansainvälisiin hotelleihin,
ravintoloihin ja kahviloihin.


Kirjoittaja: Eeva-Liisa Lilja

Kiertotaloudesta lisää kilpailukykyä elintarvikevientiin (KIKE)-hanke nostaa esiin
mahdollisuuksia, kuinka ilmastoviisaista elintarvikkeista luodaan kilpailukykyisiä
vientituotteita. Hanketta rahoittaa Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelma. www.ki-ke.fi 

Jaa artikkeli somessa